Årsorientering 2024
Överste Adam Nelson. Foto: Anders Nylén.
Personal ur Såtenäs garnison och inbjudna kamratföreningar samlades i Hangar 94 för F 7 årsorientering. Flottiljchefen Adam Nelson hälsade de cirka 900 deltagarna välkomna. Första punkt på programmet var Lucia. Barn från Tuns skola sjöng de traditionella luciasångerna.
Hälsningar
Vi fick en julhälsning via länk från Heavy Airlift Wing (HAW) i Ungern. Där har F 7 personal opererat med C-17 i 15 år. Det är halvvägs in på samarbetsavtalet som gäller fram till 2040. F 7 stöd till Brasilien med JAS 39E avvecklas nu vid årsskiftet. Saab tar över stödet. Vi fick se filmbilder från en stor internationell övning där Brasilien deltog med JAS 39E.
Vår nye ÖB framförde sin julhälsning och förklarade vad han prioriterar för det kommande året. Uppbyggnaden av krigsförbanden har hög prioritet.
Det gångna året
Flottiljchefen tog upp några saker som genomförts under året. Utbildningen av värnpliktiga har fördubblats jämfört med föregående år. För att testa personalens beredskap har kupplarm genomförts för att kontrollera att larmlistor fungerar och se hur snabbt en stridsberedd rote JAS 39 är på plats på krigsbas.
Framtiden
Kommande år börjar försvarsbeslut FB 24 tillämpas. Det medför resursförstärkningar på olika områden och F 7 personalstyrka kommer att öka. Krigsorganisationen skall så långt möjligt vara lika med grundorganisationen för att snabbt kunna mobilisera. Inom ramen för NATO kommer F 7 att periodvis svara för luftbevakning i Baltikum och på Island med ASC 890. Fiskberedskap med stridsberedd rote JAS 39 kallas i NATO-sammanhang för QRA och kan bli aktuell i andra NATO-länder. För värdlandsstöd (DCA) har 17 platser utpekats i Sverige. En av dessa är Såtenäs. Vad det kommer att innebära är ännu oklart. För effektivare luftförsvar av Norden diskuteras gemensam styrning av Nordens flygvapen.
För framtiden förbereder sig F 7 på introduktion av det nya radarspaningsflygplanet S 106. Under våren förväntas avtal tecknas om inköp av 4-5 nya transportflygplan C-390 med simulator som ersättare för de ålderstigna TP 84 Herkules. Utbildning och förberedelser för införande av JAS 39E pågår och de första flygplanen levereras under kommande år. Två nya simulatorer installeras i Gripencentrum.
Från Logistikenheten fick vi höra att ny säkerhetsmaterielverkstad är på gång. Hangarer för C-390 planeras väster om transportplattan. För att klara flottiljens expansion tittar man på läglighetsköp, fastigheter till salu, exempelvis Hovby flygplats. Det kan kanske bli någon lokal för traditionsrum.
Utmärkelser
Flottiljchefen delade ut medaljer och utmärkelser till personal som gjort något extra under året. Specialflygskvadronen fick ”jetong i tavla” för att ha genomfört F 7 första NATO-uppdrag. F 7 förtjänstmedalj i silver tilldelades fyra man ur räddningsstyrkan som snabbt ryckte ut och räddade en person med hjärtstopp i Tun.
Musikkår
Flygvapnets musikkår har återuppstått. De svarade för underhållning medan vi gäster åt lunch. Musikerna kommer från Göteborg och F 7 är fadderförband för musikkåren. De har fått nya fina flygvapenuniformer.
Astonautrapport
Marcus Wandt höll föreläsning om hur han blev uttagen till astronaut och hur han upplevde tiden i rymden. Uttagningen tog 1,5 år med tester som visade att Marcus var lämplig. Vid European Space Agency (ESA) fick han utbildning i åtta månader. Astronauterna som skulle skjutas upp i rymdkapseln Dragon till rymdstationen International Space Station (ISS) satt i karantän i två veckor före start. Uppskjutningen gjordes med den 70 m höga Falcon 9-raketen i Florida. Dragon dockade med ISS och personalen kunde klä av sig rymddräkterna och kliva över till rymdstationen.
Marcus Wandt. Foto: Anders Nylén.
Marcus berättade om livet på ISS, där han tillbringade tre veckor med olika experiment och tester. Det tog 90 minuter att runda jordklotet. Det finns ett utrymme med fönster, där personalen kan spana ut i rymden. Marcus begav sig dit när det var dags att passera Sverige. Med film visade han interiören i ISS och hur personalen flöt omkring i sin tyngdlöshet.
När det var dags att kliva ner till jorden igen kröp astronauterna in i Dragon och tog på sig rymddräkterna. Nedfärden tog 47 timmar. Hastigheten bromsades från 8 kilometer/sekund till 0 när Dragon landade med fallskärmar i havet. Allt slutade lyckligt, men det tog cirka tre dygn att anpassa kroppen till jordens gravitation.
Marcus var provflygare på Saab när han fick jobbet som astronaut. Numera är han åter på Saab där han leder innovationsprojekt.
Avslutning
Flottiljchefen avslutade dagens samling med att informera om att ny daglig dräkt, nytt personligt vapen och nya kängor är på ingång. Han avslöjade avslutningsvis att 1 april tillträder överste Mattias Ottis som ny flottiljchef och Niclas Berger blir ny ställföreträdande flottiljchef. Till sist önskade han alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR.